THEATER AND
INTERCULTURALISM
Menurut buku theater
and interculturalism yang ditulis oleh Ric Knowles, teater merupakan ciri-ciri yang dilakukan setiap hari oleh
kita dengan setiap pergerakan yang dilakukan. Hal ini demikian, setiap perlakuan
yang dilakukan oleh kita adalah ada menunjukkan sedikit pergerakan lakonan dan mempunyai
ciri seperti melakonkan supaya ia melambangkan budaya atau ciri budaya terhadap
sesuatu budaya itu agar dapat membezakan budaya lain. Saya menyokong hal ini kerana
bagi saya setiap budaya mempunyai gaya hidup yang berbeza dan setiap pergerakan
mereka lakukan juga adalah berbeza dan di situ kita akan menampakkan perbezaan budaya
mereka. Selain itu juga, bukan budaya sahaja yang dapat membezakan perkara tersebut,
malah upacara yang tertentu juga dapat dibezakan supaya terdapat perbezaan di
antara budaya itu.
Selain itu, menurut
Ric Knowles lagi, teater yang paling
kritikal pada waktu dulu adalah teater barat. Hal ini kerana, penonton yang
menonton teater barat pada waktu itu sukar memahami apa yang ingin di sampaikan
oleh lakonan tersebut. Selain itu juga, penonton beranggapan teater barat ini mempunyai
kasih sayang terhadap benda yang tradisional kerana kebayankkan lakonan yang di
lakukan ada unsur tradisional dalam setiap babak. Teater barat merupakan teater
yang pertama sekali yang muncul pada ketika itu, kerana mereka mengkaji kehidupan
pada masa lalu dan cuba melakonkan balik perkara itu kepada penonton dan kebanyakkan
penonton kurang memahami tentang hal yang ingin di sampaikan tersebut. Oleh hal
yang demikian teater barat telah menjadi wacana yang kritikal pada masa lalu dan
ia memerlukan kasih sayang terhadap teater terbabit agar semua penonton dapat memahami
apa sebenarnya yang ingin di sampai kan atau mesej yang ingin diberi kepada penonton
supaya mereka mengetahui asal usul datangnya teater bara tini.
THEATRICAL INTERCULTURALISM AND ITS DISCONTENTS
Dalam buku theater
and interculturalism juga ada mengatakan yang pada abad kedua puluh satu,
teater pada waktu itu adalah teater yang monokramatik iaitu manusia sebagai penghubung
antara Negara dan budaya. Setelah itu, pada lain abad pula di samping menyediakan satu kajian yang
kritikal pendekatan sejarah dan kontemporari dengan topik, ia bertujuan untuk mencadangkan
cara-cara baru berfikir tentang aliran teater dalam budaya dan cara di mana subjektiviti
manusia dan identiti dibentuk dibawa ke dalam makhluk melalui prestasi. Ia menjadi
penting bahawa cara-cara di mana pertukaran budaya dilakukan secara kritikal diperiksa
semula. Teater dan interculturalism direka untuk melaksanakan apa-apa pemeriksaan
semula.
Selain itu juga,
pada pendapat Ric Knowles pada abad kedua
puluh satu, budaya dan adab menjadi perkara utama dalam melakukan sesuatu teater
tersebut agar sesiapa yang menonton teater sesuatu teater itu, ia dapat membezakan
budaya dan adab yang dimiliki oleh kaum yang hidup pada zaman abad terbabit.
Selain itu, saya juga berpendapat seperti terbabit yang membabitkan tentang hal
teater yang ingin di katakan oleh Ric Knowles yang mengatakan budaya dan adab adalah
sangat penting bagi mengetahui asal-usul sebenarnya teater ini muncul dan mula naik
hingga di pertontonkan kepada masyarakat pada masa itu.
CRITICAL INTERSECTIONS
Kajian Prestasi,
maka, adalah makan segala macam makanan dan terbuka, tetapi beberapa aspek dan penyebutan
baru-baru ini telah beralih tanah dengan cara yang sangat produktif untuk kajian
interculturilism teater. Satu, seperti yang digariskan oleh Allahyarham Dwight
Conquergood pada tahun 2002 esei 'kajian prestasi' beliau: Campur Tangan dan penyelidikan
radikal ialah kecenderungan untuk kombinasi bidang ini teori dan amalan untuk melemahkan
'textualism' untuk mencabar hegemoniteks dalam akademi itu, untuk menentang dorongan
semiotik untuk 'menterjemahkan' dunia ke dalam teks untuk membuat ia objek yang
sesuai pengajian, dan untuk memecahkan sempadan antara textes badan. Jika,
seperti ramai yang telah berhujah, ini adalah benar bagi mengenal pasti sosial selain
daripada jantina – pengenalan seperti bangsa dan performatively untuk membawa wujud
bukan semata-mata bentuk baru estetik tetapi formasi sosial yang baru, FASA
baru, hibrid, dan identiti sosial antara budaya.
Seterusnya,
teori amat penting dalam asas lakon teater bagi Ric Knowles kerana jika ingin melakonkan sesuatu watak di atas pentas,
kita mestilah perlu menguasai teori terlebih dahulu agar dapat menterjemahkan lakonan
terbabit dengan berkesan. Selain itu juga, dalam setiap lakonan yang dibawa, mereka
haruslah mencaknakan tentang perbezaan watak lelaki dan perempuan agar penonton
juga dapat membezakan perkara tersebut. Hal ini penting bagi Ric Knowles kerana
suasana dalam pementasan terbabit akan bertambah variasi jika terdapat watak lelaki
dan perempuan kerana akan terdapatnya lagi keistimewaan dalam pementasan terbabit.
THE WEST AND THE REST
Dalam kisah ini
pula, menerangkan tentang kepentingan masyarakat barat dan selebihnya tentang bidang
teater. Hal yang sedemikian adalah kerana barat amat mementingkan bidang teater
mereka ini kerana menganggap itu adalah salah satu lambang kepada masyarakat mereka
tentang juga budaya mereka. Selain itu, barat juga gemar melakukan teater yang
membuatkan penonton kurang memahami maksud sebenar cerita terbabit. Teater barat
bermula sejak zaman yunani lagi sebelum di sambung oleh zaman romawi, mereka pada
ketika itu bentuk teater mereka adalah bentuk yang tragedi. Hal ini kerana,
teater yang dipersembahkan pada waktu itu menujukkan perkara sebenar yang berlaku
terhadap masyarakat pada masa itu seperti jika watak terbabit terpaksa membuat lakonan
yang membabitkan pembunuhan, watak tersebut perlu melakukan watak itu dengan realiti
dan betul-betul supaya ia menampakkan hasil cerita terbabit.
Selain itu, yang
selebihnya pula adalah mengenai kehidupan pada zaman itu yang menceritakan tentang
watak yang diambil dan dijadikan teater. Pada pendapat saya, pendapat yang
diberikan oleh Ric Knowles itu amat penting
dan saya bersetuju kerana pada masa itu hanya perkara tersebut sahaja yang
mampu dilakukan mengikut kemampuan yang ada. Selain itu, masyarakat pada masa terbabit
juga merupakan nadi kepada tertubuhnya pementasan teater yang dilakukan oleh mereka
yang telah dipertontonkan kepada penonton agar penonton dapat mengambil iktibar
atau pengajaran tentang kejadian yang berlaku.
WATAK YANG DIBAWA
Dalam buku theater
and interculturulism yang diterjemahkan oleh Ric Knowles, beliau menerangkan tentang watak yang dibawa oleh pada
masyarakat barat pada masa dulu. Masyarakat pada masa tersebut mengambil kelakuan
harian mereka untuk dijadikan teater agar mereka atau masyarakat tersebut tahu kisah
sebenar yang berlaku tiap-tiap hari di kalangan mereka sendiri. Selain itu,
watak yang dibawa juga harus memainkan peranan yang penting agar setiap watak
yang dibawa mendapat kepercayaan daripada penonton yang melihat. Saya sangat bersetuju
dengan apa yang dikatakan oleh Ric Knowles kerana bagi saya jika sesuatu lakonan
yang dibawa itu tidak atau kurang menjadi, ia juga akan menyebabkan penonton kurang
percaya apa yang ingin disampaikan tentang bentuk teater yang ingin disampaikan.
Selain itu,
watak yang dibawa juga harus mempunyai perbezaan antara lelaki dan perempuan kerana
dalam teater jika ada perkara tersebut, ia akan menampakkan cerita itu lebih menarik
untuk disaksikan dan mudah untuk dipercayai oleh penonton. Oleh hal yang
demikian, watak seseorang itu harus dibawa dengan yakin supaya penonton tidak mudah
untuk memberi persepsi yang negatif terhadap watak terbabit.
No comments:
Post a Comment