Wednesday 15 January 2014

teknik lakonan

THEATER AND INTERCULTURALISM

Menurut buku theater and interculturalism yang ditulis oleh Ric Knowles, teater merupakan ciri-ciri yang dilakukan setiap hari oleh kita dengan setiap pergerakan yang dilakukan. Hal ini demikian, setiap perlakuan yang dilakukan oleh kita adalah ada menunjukkan sedikit pergerakan lakonan dan mempunyai ciri seperti melakonkan supaya ia melambangkan budaya atau ciri budaya terhadap sesuatu budaya itu agar dapat membezakan budaya lain. Saya menyokong hal ini kerana bagi saya setiap budaya mempunyai gaya hidup yang berbeza dan setiap pergerakan mereka lakukan juga adalah berbeza dan di situ kita akan menampakkan perbezaan budaya mereka. Selain itu juga, bukan budaya sahaja yang dapat membezakan perkara tersebut, malah upacara yang tertentu juga dapat dibezakan supaya terdapat perbezaan di antara budaya itu. 
Selain itu, menurut Ric Knowles lagi, teater yang paling kritikal pada waktu dulu adalah teater barat. Hal ini kerana, penonton yang menonton teater barat pada waktu itu sukar memahami apa yang ingin di sampaikan oleh lakonan tersebut. Selain itu juga, penonton beranggapan teater barat ini mempunyai kasih sayang terhadap benda yang tradisional kerana kebayankkan lakonan yang di lakukan ada unsur tradisional dalam setiap babak. Teater barat merupakan teater yang pertama sekali yang muncul pada ketika itu, kerana mereka mengkaji kehidupan pada masa lalu dan cuba melakonkan balik perkara itu kepada penonton dan kebanyakkan penonton kurang memahami tentang hal yang ingin di sampaikan tersebut. Oleh hal yang demikian teater barat telah menjadi wacana yang kritikal pada masa lalu dan ia memerlukan kasih sayang terhadap teater terbabit agar semua penonton dapat memahami apa sebenarnya yang ingin di sampai kan atau mesej yang ingin diberi kepada penonton supaya mereka mengetahui asal usul datangnya teater bara tini.
THEATRICAL INTERCULTURALISM AND ITS DISCONTENTS
Dalam buku theater and interculturalism juga ada mengatakan yang pada abad kedua puluh satu, teater pada waktu itu adalah teater yang monokramatik iaitu manusia sebagai penghubung antara Negara dan budaya. Setelah itu, pada lain abad pula  di samping menyediakan satu kajian yang kritikal pendekatan sejarah dan kontemporari dengan topik, ia bertujuan untuk mencadangkan cara-cara baru berfikir tentang aliran teater dalam budaya dan cara di mana subjektiviti manusia dan identiti dibentuk dibawa ke dalam makhluk melalui prestasi. Ia menjadi penting bahawa cara-cara di mana pertukaran budaya dilakukan secara kritikal diperiksa semula. Teater dan interculturalism direka untuk melaksanakan apa-apa pemeriksaan semula.
Selain itu juga, pada pendapat Ric Knowles pada abad kedua puluh satu, budaya dan adab menjadi perkara utama dalam melakukan sesuatu teater tersebut agar sesiapa yang menonton teater sesuatu teater itu, ia dapat membezakan budaya dan adab yang dimiliki oleh kaum yang hidup pada zaman abad terbabit. Selain itu, saya juga berpendapat seperti terbabit yang membabitkan tentang hal teater yang ingin di katakan oleh Ric Knowles yang mengatakan budaya dan adab adalah sangat penting bagi mengetahui asal-usul sebenarnya teater ini muncul dan mula naik hingga di pertontonkan kepada masyarakat pada masa itu.





CRITICAL INTERSECTIONS
Kajian Prestasi, maka, adalah makan segala macam makanan dan terbuka, tetapi beberapa aspek dan penyebutan baru-baru ini telah beralih tanah dengan cara yang sangat produktif untuk kajian interculturilism teater. Satu, seperti yang digariskan oleh Allahyarham Dwight Conquergood pada tahun 2002 esei 'kajian prestasi' beliau: Campur Tangan dan penyelidikan radikal ialah kecenderungan untuk kombinasi bidang ini teori dan amalan untuk melemahkan 'textualism' untuk mencabar hegemoniteks dalam akademi itu, untuk menentang dorongan semiotik untuk 'menterjemahkan' dunia ke dalam teks untuk membuat ia objek yang sesuai pengajian, dan untuk memecahkan sempadan antara textes badan. Jika, seperti ramai yang telah berhujah, ini adalah benar bagi mengenal pasti sosial selain daripada jantina – pengenalan seperti bangsa dan performatively untuk membawa wujud bukan semata-mata bentuk baru estetik tetapi formasi sosial yang baru, FASA baru, hibrid, dan identiti sosial antara budaya.
Seterusnya, teori amat penting dalam asas lakon teater bagi Ric Knowles kerana jika ingin melakonkan sesuatu watak di atas pentas, kita mestilah perlu menguasai teori terlebih dahulu agar dapat menterjemahkan lakonan terbabit dengan berkesan. Selain itu juga, dalam setiap lakonan yang dibawa, mereka haruslah mencaknakan tentang perbezaan watak lelaki dan perempuan agar penonton juga dapat membezakan perkara tersebut. Hal ini penting bagi Ric Knowles kerana suasana dalam pementasan terbabit akan bertambah variasi jika terdapat watak lelaki dan perempuan kerana akan terdapatnya lagi keistimewaan dalam pementasan terbabit.



THE WEST AND THE REST
Dalam kisah ini pula, menerangkan tentang kepentingan masyarakat barat dan selebihnya tentang bidang teater. Hal yang sedemikian adalah kerana barat amat mementingkan bidang teater mereka ini kerana menganggap itu adalah salah satu lambang kepada masyarakat mereka tentang juga budaya mereka. Selain itu, barat juga gemar melakukan teater yang membuatkan penonton kurang memahami maksud sebenar cerita terbabit. Teater barat bermula sejak zaman yunani lagi sebelum di sambung oleh zaman romawi, mereka pada ketika itu bentuk teater mereka adalah bentuk yang tragedi. Hal ini kerana, teater yang dipersembahkan pada waktu itu menujukkan perkara sebenar yang berlaku terhadap masyarakat pada masa itu seperti jika watak terbabit terpaksa membuat lakonan yang membabitkan pembunuhan, watak tersebut perlu melakukan watak itu dengan realiti dan betul-betul supaya ia menampakkan hasil cerita terbabit.
Selain itu, yang selebihnya pula adalah mengenai kehidupan pada zaman itu yang menceritakan tentang watak yang diambil dan dijadikan teater. Pada pendapat saya, pendapat yang diberikan oleh Ric Knowles itu amat penting dan saya bersetuju kerana pada masa itu hanya perkara tersebut sahaja yang mampu dilakukan mengikut kemampuan yang ada. Selain itu, masyarakat pada masa terbabit juga merupakan nadi kepada tertubuhnya pementasan teater yang dilakukan oleh mereka yang telah dipertontonkan kepada penonton agar penonton dapat mengambil iktibar atau pengajaran tentang kejadian yang berlaku.




WATAK YANG DIBAWA
Dalam buku theater and interculturulism yang diterjemahkan oleh Ric Knowles, beliau menerangkan tentang watak yang dibawa oleh pada masyarakat barat pada masa dulu. Masyarakat pada masa tersebut mengambil kelakuan harian mereka untuk dijadikan teater agar mereka atau masyarakat tersebut tahu kisah sebenar yang berlaku tiap-tiap hari di kalangan mereka sendiri. Selain itu, watak yang dibawa juga harus memainkan peranan yang penting agar setiap watak yang dibawa mendapat kepercayaan daripada penonton yang melihat. Saya sangat bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Ric Knowles kerana bagi saya jika sesuatu lakonan yang dibawa itu tidak atau kurang menjadi, ia juga akan menyebabkan penonton kurang percaya apa yang ingin disampaikan tentang bentuk teater yang ingin disampaikan.
Selain itu, watak yang dibawa juga harus mempunyai perbezaan antara lelaki dan perempuan kerana dalam teater jika ada perkara tersebut, ia akan menampakkan cerita itu lebih menarik untuk disaksikan dan mudah untuk dipercayai oleh penonton. Oleh hal yang demikian, watak seseorang itu harus dibawa dengan yakin supaya penonton tidak mudah untuk memberi persepsi yang negatif terhadap watak terbabit.


No comments:

Post a Comment