LATAR BELAKANG BERTOLT BRECHT
Bertolt
Brecth dilahirkan pada tahun 1898 di Jerman dan dibaptiskan sebagai Eugen
Berthold Friedrich. Beliau merupakan seorang penulis drama, pemuisi dan
pengarah teater yang sangat berpengaruh pada abad ke-20. Beliau merupakan
seorang pacifist dan sangat terpengaruh dengan idea-idea Karl Marx. Selepas
kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Pertama, beliau menggunakan puisi, lagu dan
akhirnya teater untuk memaparkan idea-idea beliau supaya dapat mengubah keadaan
negara tersebut. Bahkan, beliau pernah menggambarkan negaranya semasa berada
dalam Republik Weimar sebagai “terperangkap dalam empat cengkaman iaitu ketenteraan,
kapitalisme, industrialisasi dan penjajahan (Cohen: 1981).Beliau terpaksa
keluar dari negaranya pada zaman pemerintahan Hitler. Beliau telah hidup
berpindah-randah di beberapa buah negara Eropah dan akhirnya menetap di Amerika
dalam tahun 1940-an. Selepas Perang Dunia Kedua, beliau telah kembali ke
Jerman. Kerajaan Jerman Timur turut menubuhkan Berliner Ensemble Theatre untuknya
bagi membolehkan beliau mengembangkan teori-teori dalam penghasilan teater
hasil daripada pementasan-pementasan yang dilakukan oleh beliau sebelumnya dan
karya-karya yang ditulis semasa dalam pelarian (Leach: 2004).Sepanjang
hidupnya, beliau banyak menulis dan mengarahkan pementasan teater. Antara
hasil-hasil karya beliau yang terkenal ialah The Caucasian Chalk Circle (Der
kaukasische Kreidekreis), The Threepenny Opera (Die Dreigroschenoper), Life of
Galileo(Leben des Galilei), Mother Courage and Her Children (Mutter Courage und
ihre Kinder) danThe Good Person of Szechwan (Der gute Mensch von Sezuan)(Leach:
2004).Manakala sumbangan beliau yang terbesar ialah sebuah teori yang beliau
panggil sebagai Epic Theatre dan akan dihuraikan secara lebih lanjut dalam
tugasan ini
MAKSUD TEATER EPIK
Teori
ini dinamakan sebagai Epic Theatre kerana ianya bersifat episodik, dengan
setiap babak memaparkan cerita yang
berlainan, tetapi apabila digabungkan menjadi sebuah cerita. Contoh mudah bagi memahami
pernyataan ini ialah kartun Dragon ball yang memaparkan cerita yang berlainan
dalam setiap sirinya, tetapi masih merupakan satu cerita apabila digabungkan.
Selain nama Epic Theatre, teori ini juga dinamakan sebagai Dialectic Theatre kerana
dalam pementasan-pementasan yang beliau lakukan banyak memaparkan argument
antara dua belah pihak yang saling cuba mempengaruhi antara satu sama lain
(Brown: 1995).Dalam Epic Theatre tujuan sesebuah pementasan dijalankan adalah
untuk mempersembahkan idea-idea dan penonton harus membuat penilaian terhadap
idea-idea tersebut. Oleh itu, sesebuah pementasan yang dilakukan tidak boleh
menyebabkan penonton hanyut dengan emosi yang dipaparkan dalam sesebuah
pementasan. Sebaliknya, Brecht menjelaskan bahawa para penonton perlu sedar
bahawa mereka sedang menonton sebuah pementasan dan tidak perlu beremosi
sebaliknya berfikir secara kritikal akan mesej yang ingin disampaikan dalam
pementasan itu dan melaksanakan perubahan apabila keluar dari pementasan itu.
Menurut beliau, semua ini boleh dicapai sekiranya para penonton
‘dialeniasi’(diasingkan) daripada pementasan yang ditontonnya. Brecht menamakan
keadaan ini sebagai Verfremdungseffekt yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris
sebagai alienationeffect ”ataupun kesan pengasingan (Wilson & Goldfarb:
2000)
TEATER EPIK & V- EFFECT
Brecht
yang menyebut teori aristoteles sebagai teater dramatic secara tegas menolaknya.
Menurutnya tujuan utama pertunjukkan teater bukanlah menumbuhkan katarsis, tapi
menyadarkan orang- orang yang terlibat di dalamnya tentang kondosi sosial
masyarakat tempat mereka hidup yang dapat dan sentiasa berubah. Hukum-hukum
dewa dewa hanyalah suatu buatan yang diriasonalisasikan oleh manusia yang
sedang berkuasa. Brecht sangat dipengaruhi oleh fikiran-fikiran karl marx. Oleh
kerana itu, untuk memahami teori brecht, menyinggung sedikit pemikiran marx
dapat membantu dalam mempermudahkan pemahaman. Brecht menamakan teori teaternya
sebagai epik. Untuk membedahkannya dengan Aristotle, ia telah membuat daftar
perbandingan yang berisi perbedaan. Dari daftarnya terlihat bahawa teater epic
begitu kontras perbedaanya dengan teater dramatik hal ini menandakan bahawa
brecht telah menolak teori yang dirumuskan oleh Aristotle.
TEATER EPIK BRECHT
Gerakkan teater sosial lebih mencapai hasil dalam
karya-karya Bertolt Brecht (1898-1956). Ia mulai aktif dalam teater pada waktu
jerman tengah berada dalam puncak zaman ekspresionisme. Gerakkan brecht teater
epic untuk melawan apa yang disebut sebagai teater dramatik. Teater dramatik
yang konvensional ini dipandangnya sebagai pertunjukkan yang membuat penonton
terpaku pasif. Sebab semua kejadian disuguhkan dalam bentuk masa kini
seolah-olah masyarakat dan waktu tidak pernah berubah.dengan demikian ada keasan
bahawa kondisi soaial tidak biasa berubah.penonton dibuat terpesona , mabuk ,
dan tidak kritis, masalahnya bagi brecht adalah bagaimana caranya membuat
penontonya ikut aktif dan merupakan bagian vital dan peristiwa teater.
PRINSIP-PRINSIP BERTOLT BRECHT
(HISTROFIKASI)
Historifikasi
berisi dasar bahawa teater jangan memperlakukan objeknya dalam niat
menyamakannya dengan kehidupan nyata sehari- hari. Teater harus menyajikan
sesuatu yang tidak biasa , yang aneh dan asing, lain dari kenyataan sehari-hari.
Salah satu cara untuk mencapai matlamat ialah melalui historifikasi. Bahan
harus diambil dari tempat lain dan dari masa yang lain. Tetapi bahan itu jangan
diyajikan secara histori menurut tafsiran masa kini, justeru harus ditekankan
kelampauannya sehingga menjadi terpisah dari masa kini. Dengan demikian
penonton dapat mengambil jarak dengan yang ditontonya dan dapat mengambil siakp
positif terhadap persoalan yang dipaparkan di pentas.
(
ALIENASI )
Alienasi
merupakan dasar historifikasi. Penonton tidak boleh mencampuradukkan antara apa
yang jadi di atas pentas dengan kenyataan hidupnya, bahkan mengigatkannya juga
tidak boleh. Pentas hanya tontonan yang mesti dihadapi dengan kritis. Melalui
alienasi inilah penonton dapat memperoleh bukan hanya hiburan tetapi juga
hiburan yang lebih tinggi. Bagi brecht tiap unsur teater justeru mesti memiliki
kebebasanya sendiri. Music misalnya, bukan sarana untuk menekankan emosi, tetapi kementar terhadap dialog. Juga
setting bukan hanya memberi sugesti tempat, tetapi fungsinya juga memberikan
kementar terhadap apa yang terjadi di atas pentas. Pelakon juga tidak menjadi
watak tetapi sekadar menjadi orang yang ketiga dan memberi komenter terhadap
peranan yang disampaikan pada penonton. Alienasi dapat diperoleh juga dengan
cara menempatkan peralatan teater yang Nampak jelas oleh penonton. Peralatan
lampau dan music dapat ditempatkan secara menyolok di pentas. Hal ini berlaku
kerana memberi kesedaran kepada penonton bahawa suatu masan ada batasnya.
(
EPIK )
Epic
secara sengaja dipakai untuk menamai teater brecht, sebab teaternya lebih mirip
cerita-cerita episod daripada teater tradisional. Dalam episode jalinan puisi
dan prosa silih berganti secara bebas. Dalam episode seluruh cerita dilihat
oleh sebuah cerita. Dalam episode perubahan waktu dilakukan secara amat bebas.
Sebuah cerita dapat meloncat dari satu waktu ke waktu jauh sesudahnya dengan
hanya dalam satu ucapan sahaja. Dalam pratikal pementasannya, teater epic
memang amat bebas menjalani waktu dan tempat, dalam pentas yang itu-itu juga.
Inilah sebabnya penggunaan slide, projector serta calculater wujud wajar dalam
teater mereka.Terdapat juga teknik brecht yang meletakkan semua teknikal di
hadapan penonton. Hal ini kerana teknik brecht juga menyatakan segala proses
pementasan merupakan sesuatu yang perlu ditonton oleh penonton. Ia bertujuan
bagi mengganggu dan menyedarkan para penonton bahawa pementasan merupakan satu
lakonan dan hanya sebuah pementasan. Lakonan dalam epik teater memerlukan para
pelakon melakonkan sesebuah watak tanpa menyebabkan penonton mahupun diri
mereka sendiri percaya bahawa mereka adalah watak tersebut.Pelakon-pelakon juga
sering berinteraksi dengan penonton secara langsung. Tujuan utama lakonan
sebegini adalah untuk meruntuhkan dinding keempat dalam sesebuah lakonan. Ini
adalah bagi membolehkan penonton melihat dan menyedari bahawa mereka sedang
menonton pementasan, bukan realiti dan menganggap bahawa pentas adalah pentas
dan pelakon adalah pelakon
BERTOLT BRECHT
Bertolt
Brecht adalah pengencam kapitalisme. Ia berpendapat bahawa kapitalisme sebagai
kekuatan sosial yang telah membuat
golongan miskin menjadi brutal dan orang kaya makin menjadi korup. Ia lahir di
Augsburg. Ketika nazi berkuasa pada tahun 1933 ia meninggalkan negerinya dan
tinggal di amerika syarikat (1941-1947 ). Pada tahun 1949 ia menetap di jerman
timur dan membentuk ensemble berlin yang hidup sampai sekarang.
PERBEZAAN DRAMATIK TEATER DENGAN
EPIK TEATER
Brecht
menyatakan bahawa epik adalah drama non-arestotelian. Oleh itu terdapat
beberapaperbezaan antara epic theatre dengan dramatic theatre yang berdasarkan
kepada pendapatAristotle. Brecht telah menggunakan terma ‘non-Aristotelian
drama’ bagi menerangkan dimensidrama dalam kerjanya sendiri, bermula pada
1930-an dengan beberapa siri nota dan eseibertajuk “On a non-aristotelian
drama” yang mengandungi contoh bentuk teater epik iaitu karamuzikalnya yang
bertajukThe Threepenny Opera.Dengan definisi daripada Aristotle, Brechtmenulis,
“perbezaan antara dramatik dan epik adalah merujuk kepada perbezaan
kaedahnyadalam pembinaan.” Kaedah pembinaan ini merujuk kepada hubungan yang
dibentuk daripadapersembahan antara bahagian dan keseluruhan. Dalam persembahan
dramatik teater, pemikiran membentuk manusia. Dalam konteks ini,penonton diajak
bersama-sama berada dalam pementasan agar mereka dapat membentukpemikiran
mereka setelah menyaksikan persembahan teater jenis ini. Manakala dalam
epikteater pula membantu manusia membentuk pemikiran. Dalam konteks epik teater
ini penontonmenjadi pemerhati supaya dapat berfikir mengenai apa yang
dipersembahkan setelah selesaimenyaksikan persembahan teater ini. Selain itu,
persembahan dalam dramatik teater mengambarkan pengalaman-pengalaman untuk
membentuk jalan ceritanya tetapi dalam epikteater mengambil situasi yang
berlaku dalam persekitaran sebagai jalan cerita pementasan.Di samping itu,
dalam dramatik teater penonton dapat melihat pengakhiran sesuatupersembahan
sebagai tanda penamat dalam penceritaan teater tersebut. Manakala epik teater
tiada pengakhiran sebagai tanda penamat dalam persembahan walaubagaimana pun
teater inimenekankan isi atau mesej yang perlu difikirkan sendiri oleh
penonton.
No comments:
Post a Comment