The Stanislavsky
System Of Acting
= Rose Whyman.
Menurut buku
‘The Stanislavsky Of
Acting karya daripada
Rose Whyman beliau
menceritakan pelabagai teknik
lakonan yang diperkenalkan
oleh Pemikir Teater
yang cukup popular
suatu ketika dahulu
iaitu Stanislavsky. Dalam
buku ini pelbagai
teknik serta gaya
lakonan yang telah
diperkenalkan oleh Stanislavsky
tersebut.
Buku ini menceritakan
system-sistem lakonan yang
dimiliki oleh Stanislavsky.
Untuk pengetahuan sebenarnya
system tersebut masih
diguna pakai dalam lakonan
sehingga ke hari
ini dalam persembahan
teater. Teknik serta
kaedah dan teori ini
masih relaven sehingga
ke hari ini. Menurut penulis
tersebut, Stanislavsky bijak membuat perancangan
dan meneliti setiap
perkara yang dilakukan
olehnya.
1.Jenis Lakonan
Eksploitatif.
Berdasarkan kepada
pandangan Stanislavsky, beliau
cuba untuk mencari
lakonan melalui ciri-ciri
terbaik pada suara,
personality, kecantikan fizikal
yang ada pada
diri seseorang pelakon
yang mampu memberikan
sesuatu dalam bentuk
persembahannya. Menurutnya, lakonan
eksploitatif hanyalah sebuah
lakonan yang hanya
menggunakan bentuk serta
rupa tubuh seseorang
pelakon itu sahaja.
2.Lakonan Lampau
Amatur.
Menurut Stanislavsky,
lakonan jenis ini
adalah bercirikan kepada
system lakonan yang
berbentuk kepada amatur
sahaja. Lakonan ini
biasanya dipaparkan melalui
kaedah klise fizikal pelakon tersebut yang
dirasai dan dihayati
secara rambang sahaja.
Sebagai contohnya, apabila
pelakon itu ingin
menunjukkan aksinya yang
sedang mengantuk, pelakon
tersebut perlu meletakkan
tangannya di mulut
menandakan ia sedang
menguap.
Stanislavsky
turut menjelaskan lakonan
jenis ini biasanya
sering dilihat pada
watak-watak sampingan seperti
watak Orang kampong
dan sebagainya. Walaubagaimanapun, lakonan
jenis ini juga
dipraktikkan oleh pelakon
utama. Jenis lakonan ini
sememangnya biasa ditonjolkan
dalam pementasan Teater.
Simbol-simbol
atau pergerakan tubuh
badan ini sebenarnya
digunakan untuk menunjuk
sesuatu perasaan seseorang
pelakon tersebut diatas
pentas. Emosi lakonan
ini jelas tidak
dilahirkan melalui gerak
naluri yang terkandung
di dalam jiwa
watak-watak yang mereka
dukungi.
3.Lakonan Mekanikal.
Stanislavsky turut
memperkenalkan Lakonan Jenis
Mekanikal. Menurut pandangan
daripada Stanislavsky,
lakonan jenis ini
bersifat klise yang
menunjukkan
perlakuan-perlakuan yang biasa
dan normal di
dalam sesuatu lakonan
tersebut. Bentuk lakonan
ini seakan sama
dengan lakonan jenis lampau.
Namun
demikian, aksi-aksi klise
ini biasanya dipilih,
dikaji dan dipertajamkan
sehingga mendapat kesan
artistik di dalam
paparan lakonannya nanti.
Stanislavsky telah menerangkan
bahawa pelakon mekanikal
akan mengkaji dan
menganalisa untuk mencari perasaan-perasaan tertentu
untuk dirasai oleh
watak dan pelakon
tersebut.
Selain
itu, untuk mendapatkan
jenis lakonan mekanikal
pelakon juga perlu
untuk mempelajari serta
mengamalkan teknik ‘given
Circumtances’ yang disarankan
oleh Stanislavsky. Teknik
ini akan dapat
melahirkan pelakon untuk
memerhatikan keadaan sekelilingnya
dan mampu untuk
merangsang kembali pengalaman dan
memori yang pernah dilalui
oleh pelakon tersebut
sebelum ini.
4.Imaginasi.
Menurut kepada
pendapat Stanislavsky, seseorang
pelakon tersebut harus
pandai dan wajib
membina sebuah imaginasi
di dalam ingatan
memorinya. Oleh hal
demikian, dalam merealisasikan kaedah
ini, Stanislavsky cuba
untuk menerangkan seseorang
pelakon tersebut mesti
mengkaji dan memikirkan
setiap drama tersebut.
Selain
itu, kaedah ini
perlu dilaksanakan kerana
kadang-kadang penulis skrip
kurang untuk memperjelasakan masalah
atau masa depan
sesuatu watak dalam
bentuk penulisannya itu.
Oleh hal demikian,
method imaginasi ini
mampu untuk membantu
pelakon melengkapkan perwatakan
wataknya dari awal
hingga ke akhir
babaknya itu.
Di
samping itu, kaedah
imaginasi ini mungkin
akan dapat membantu
penulis untuk mentafsirkan
baris-baris dialog dan
mampu untuk mengisinya
dengan makna-makna yang
tersirat atau dalam
erti kata lain
memahami subteksnya itu.
Apa yang dimaksudkan
ialah baris-basia dalam dialog
tidak hidup dan
kaku bagi melahirkan watak dan
perwatakan tersebut.
5.Magic If.
Stanislavsky turut
menerangkan system lakonannya
turut mengandungi teknik
yang diberikan nama
Magic If. Sejujurnya Stanislavsky
tidak mempercayai seikhlas-ikhlasnya terhadap
kebenaran-kebenaran
peristiwa atau kejadian
yang berlaku atau
dilakonkan di atas pentas
tersebut.
Dengan meletakkan
diri pelakon di
dalam diri watak
tersebut, pelakon akan
cuba untuk mengaplikasikan matlamat
dan tujuan watak
ke dalam dirinya.
Ianya juga merupakan
rangsangan yang kuat
ke arah aksi-aksi
dalaman dan fizikal
seseorang pelakon tersebut.
Melalui kaedah ini
mungkin amat berkesan
untuk menjiwai watak dan perwatakan tersebut.
Para
pelakon perlu menggunakan
perkataan ‘if’ iaitu
mengandaikan diri pelakon
sendiri berada dalam
perwatakan tersebut. Melalui
kaedah ini para
pelakon mungkin akan
lebih mengerti serta
memahami emosi dan spiritual watak
yang sedang didukung
tersebut. Dalam erti
kata lain, pelakon
perlu memasukkan dirinya
ke dalam jiwa
watak tersebut.
Pendahuluan.
Kami pelajar
kursus Seni Lakon
Awalan telah ditugaskan
untuk membuat analisis
beberapa buah buku
yang berkaitan dengan
dunia lakonan. Kami
diminta oleh pensyarah
iaitu En Nor Shuradi atau En Eddy untuk
menganalisis beberapa buah
buku yang membincang
tentang teknik, kaedah
mahupun teori lakonan.
Jika diamati pada
hari ini sememangnya
masih terdapat banyak
buku terutama di
perpustakaan yang membincangkan
tentang perkara diatas.
Buku –buku ini akan
dinilai dan dianalisis
oleh kami untuk
mengetahui pelbagai konsep
dan teknik serta teori
lakonan yang terdapat
di dalam dunia
teater ini. Pelbagai
teknik serta gaya
lakonan terutama teori
Stanislavsky dan Brecht
ditulis oleh penulis-penulis buku
terkemuka di dunia.
Kami
telah diberikan kepada
beberapa kumpulan kecil
untuk menyiapkan tugasan
ini. Beberapa buah buku
telah kami cari
dan membuatkan analisis
serta perbandingannya. Antara
buku-buku yang telah
kami melakukan analisis
ialah buku ‘The Art of
Theathre’ karya daripada
Marsh Cassady, buku
yang bertajuk ‘Theathre & Interculturalism’ karya
daripada Rio Knowks
dan buku yang
terakhir bertajuk ‘The
Stanislavsky System Of Acting’
karya daripada Rose
Whyman.
No comments:
Post a Comment